Wiele osób zastanawia się po co danej marce jest identyfikacja wizualna? Tak naprawdę identyfikacja wizualna jest podstawowym elementem tworzenia wizerunku marki lub firmy, budowania jej tożsamości, jak i świadomości. Branding profesjonalny wyróżnia daną markę na rynku. Przyciąga także uwagę klientów potencjalnych i dla nich jest sygnałem, że marce, firmie możemy zaufać.
Mamy także do czynienia z przekonaniem, że sama identyfikacja wizualna jest projektem logo oraz podstawowym firmowych materiałów. Wymogi współczesne biznesu, jak i komunikacji wymagają znacznie szerszego podejścia wizerunku marki. Nowoczesna identyfikacja wizualna nie polega jedynie na stworzeniu kilku projektów, ale także wymaga zaprojektowania systemu wizualnego marki. Identyfikacja wizualna jest wstępem do budowania biznesu wiarygodnego oraz elementem kluczowym, który pozycjonuje markę w branży.
Identyfikację wizualną można nazwać podstawowym narzędziem, które służy kreowaniu wizerunku marki, czy też firmy na rynku. Ten termin określa ogół zachowań oraz symboli stosowanych w firmie, aby uzyskać czytelną oraz spójną identyfikację rynkową oraz wyróżnienie jej spośród marek konkurencyjnych. System wizualny spójny jest elementem najważniejszym identyfikacji całościowej.
Samym systemem identyfikacji wizualnej jest skonkretyzowany opis wszelkich procedur oraz także graficznych oznaczeń stosowanych w danej firmie. Jest stworzony w celu uzyskania jasnej i klarownej identyfikacji, która w logiczny sposób będzie nawiązywać do logotypu posiadanego przez markę, a przede wszystkim wyznawanych wartości przez markę oraz jej organizacyjnej kultury.